Hässelby blommor

Haymarket

Vi ville skapa en annorlunda värld när man kommer in på Haymarket, där växterna blev en viktig del av helhetsupplevelsen. Så säger hotellchefen Lars Sandberg som ansvarar för Scandics nya högprofilerade designhotell Haymarket vid Hötorget i Stockholm.

När gästerna kliver in genom dörrarna på det omgjorda PUB-huset så är det något av en tidsresa. Och visst finns det anor! Det var faktiskt här som Greta Garbo en gång i tiden blev upptäckt när hon jobbade som butiksbiträde på PUB:s hattavdelning.

Vi på Hässelby Blommor blev förstås överförtjusta av att få vara med i skapandeprocessen när det klassiska landmärket skulle få ett nytt och spännande liv.

Scandics ambition var att tillvarata 20-talets optimism och elegans samtidigt som man ville föra huset in i en ny glansperiod. Inredningen går till stor del i Art Deco-stil, och även med växtinredningen har man haft höga ambitioner.

”Vi ville inte kopiera nåt annat hotells växtkoncept utan skapa något eget och unikt. Det var därför vi valde Hässelby Blommor. De hade den största förståelsen för vad vi ville åstadkomma.”

Inom Haymarkets väggar vävs flera olika koncept med sin egen särprägel ihop till en magisk helhet. Hässelby Blommors växtkoncept för Haymarket togs fram för att accentuera de unika delarna av Haymarket.

Gretas Café (gissa var namnet kommer ifrån…) ger förnimmelsen av ett orangeri med sina ljusa pastellfärger och rottingmöbler. De stora fönstrens transparens mot Hötorgets liv och rörelse tillsammans med växtkonceptet skapar en känsla av att gränsen mellan inne och ute suddas ut.

Inom Haymarkets väggar vävs flera olika koncept med sin egen särprägel ihop till en magisk helhet. Hässelby Blommors växtkoncept för Haymarket togs fram för att accentuera de unika delarna av Haymarket.

Restaurangen Pauls är å andra sidan ett amerikanskt brasseri i elegant miljö, där den lyxiga stilen från ”the roaring twenties” ackompanjeras av snittblommor och gröna detaljer.

 

I bar- och loungedelen Americain är det som namnet antyder amerikanskt med inslag av Karibien.

“Våra gäster är ”picky” och söker upplevelser. När du väljer hotell så väljer du inte bara ett rum utan en upplevelse. I design, kultur och atmosfär.” menar hotellchefen Lars. 

Och även om Greta Garbo säkerligen var picky, hade hon nog trivts i elegansen på Haymarket…